Wikia

MNM Wiki

Peter Van de Veire

Overleg0
35 pagina's
op deze wiki
Peter Van de Veire.jpg
MatfixToegevoegd door Matfix

Peter Van de Veire (Eeklo, 1 december 1971) is een Vlaams radiomaker en presentator.

Jeugd Bewerken

Peter beleefde zijn jeugd in Waarschoot, waar hij zich als creatieve geest ontpopte in de jeugdbeweging Chiro Dakan. Daar werd hij begin jaren '90 groepsleider. Hij heeft het middelbaar onderwijs afgerond in de richting 'Latijn-Wiskunde' in het Sint-Vincentiuscollege (nu het College Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn ) te Eeklo en studeerde verder communicatiemanagement aan de HIBO te Gent. Voordat hij in de media stapte, werkte hij korttijdig als stofzuigervertegenwoordiger bij Euroqueen en ook nog als marketingassistent bij Aries te Sint-Niklaas.

Carrière Bewerken

Radio-carrière:

In 1999 begon hij bij Studio Brussel om De Afrekening te presenteren op, toen nog, zondagochtend. Tot dat jaar had hij nog nooit een radiostudio van binnen gezien. Hij kreeg op een gegeven moment de middagshow op Studio Brussel aangeboden en besloot om op de aanbieding in te gaan. In april 2006, na het vertrek van Wim Oosterlinck naar Q-music, verhuisde hij naar de ochtend. Samen met sidekick/nieuwsmeisje Sofie Lemaire zal hij de De Grote Peter Van De Veire Ochtendshow op Studio Brussel presenteren tot aan de zomervakantie van 2008. Eind augustus 2008 werd bekend dat Van de Veire niet zal terugkeren naar Studio Brussel.

Op 5 januari 2009 begint met de oprichting van radiozender MNM voor Van de Veire een nieuw radio-hoofdstuk. Hij zal mee de creatieve lijn van deze nieuwe radiozender bepalen en is er elke werkdag te horen in de ochtend. Voor de De Grote Peter Van De Veire Ochtendshow op MNM doet Peter een beroep op de assistenten Lieselot Ooms en Gunter Tire.

Tv-carrière:

Zijn carrière in de media begon in 1993 bij de televisieafdeling van de lokale omroep AVS, waar hij redactiewerk deed en reportages maakte. In 1997 stapte hij over naar de Vlaamse zender Ketnet om er Studio.KET te gaan presenteren, een eerste duidingsprogramma. In 2002 stopte Studio.KET, wegens "te grof", en daarbij ook zijn carrière bij Ketnet. Na groot succes bij Studio Brussel heeft Van de Veire nu ook een programma gepresenteerd op één: De Provincieshow. Hierin ging één op zoek naar de muzikaalste provincie van Vlaanderen. De uiteindelijke winnaar werd de provincie Antwerpen.

Op 30 januari 2008 presenteerde hij samen met Evy Gruyaert de uitreiking van de MIA's, deze uitreiking was te volgen op de radio. Op 27 augustus 2008 werd bekend dat Peter Van de Veire zijn ochtendshow op Studio Brussel niet langer kan combineren met televisiewerk. Hij wordt in het ochtendblok bij Studio Brussel vervangen door collega Tomas De Soete met de show 'Tomas Staat Op'.

Peter Van de Veire presenteerde nu ook een eigen show,Peter Live, op één die iedere vrijdagavond begon om 20.45u en duurde tot 22.10u. De show begon op 3 oktober 2008 en eindigde op 5 december 2008. In die laatste show werd direct een 2de seizoen van 'Peter Live' aangekondigd.

Op 3 oktober 2008 kreeg hij de Vlaamse OLVENCAP-award voor meest komische mediafiguur.

Radio Bewerken

  • Van de Veire maakte de Nederlandse zanger Henkie met bijbehorend nummer Lief klein konijntje immens populair in België. Het nummer stond zelfs op nummer 1 in de Vlaamse Ultratop 50. Na het overweldigend succes van Henkie, kon een opvolger niet uitblijven. Het tweede 'foute' liedje dat werd gepromoot door Van de Veire was "Boten Anna" van "BassHunter", een Zweeds liedje over een jongen die verliefd is op een RC-bot. In 2007 introduceert Van de Veire "De Duohit". Opzet hiervan is dat twee foute liedjes worden afgespeeld, daarna mag de luisteraar beslissen wie doorgaat. De ongeslagen kampioen was zonder twijfel "Frisco in den Disco" van de Curly Head DJ's.
  • Tijdens één van zijn radioshows verklaarde hij dat hij met "pluimen in zijn gat" op de Brusselse Grote Markt zou gaan lopen als het jeugdkoor Scala op 1 kwam in de Afrekening. De luisteraars stemden massaal Scala in de Afrekening en Van De Veire hield zich noodgedwongen aan de afspraak.
  • Van 19 december tot 24 december 2006 heeft hij deelgenomen aan het radio-evenement Music For Life en zat gedurende deze periode zonder eten in een glazen huis op het Martelarenplein in Leuven om samen met Tomas De Soete en Christophe Lambrecht 24 uur per dag radio te maken en geld in te zamelen voor slachtoffers van landmijnen. Deze actie bracht 2.419.426 euro op.
  • In 2007 won Van de Veire twee medailles op Humo's Pop Poll De Luxe: bekwaamste radiofiguur en beste radioprogramma voor De Grote Peter Van De Veire Ochtendshow. Ook in 2007 stond Van de Veire op de 3de plaats bij de verkiezing van grappigste radiomoment ooit. Tijdens het WK 2006 belde hij elke dag zijn Duitse correspondente Gudrun, en daarvoor kreeg Van de Veire de onderscheiding.
  • Op 30 augustus 2007 werd er door Van de Veire op Studio Brussel bekend gemaakt dat er een 2de editie van Music For Life komt, van 19 tot 24 december 2007. De opbrengst van deze actie zal opnieuw naar het Rode Kruis gaan, dit keer om iets te doen aan het tekort aan drinkbaar water. Hij zat ook dit jaar opnieuw in het Glazen Huis (samen met Tomas De Soete en Siska Schoeters) en het werd een succes, de actie bracht 3.353.568 euro op.
  • In oktober 2007 had Van de Veire zich verschanst in "een hol". Diegene die hem kon vinden kreeg 7500 euro. Peter werd uiteindelijk na 3 dagen gevonden door een delegatie van Chiro Sint-Jan in het huis van Chris Dusauchoit nabij het kasteel van Horst in Holsbeek.
  • In december 2007 werd Van de Veire door Knack verkozen tot mens van het jaar.
  • In de nacht voor de Valentijnsdag van 2008 werd de "Grote 'Bed In' met Peter en Sofie" georganiseerd in het Concertgebouw van Brugge. Van 0:00 uur tot 9:00 uur deelden Peter Van de Veire, Sofie Lemaire en 50 koppels het bed in de foyer van het Concertgebouw.
  • Sinds 5 januari is hij opnieuw op de radio met de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow op MNM.
  • Hij werd drie maal op rij verkozen tot radiopersoonlijkheid van het jaar.

Trivia Bewerken

Naast radiomaker is hij ook presentator van events en MC op party´s. Sinds 2007 toert hij rond met Gerrit Kerremans, ook wel gekend als Gerrit K met de "De Peter Van de Veire Love Show" en met het kleinschaliger DJ-project ”NO DJ!“

Discografie Bewerken

  • Single Neem Me Mee (2008).

(Van de Veire verkocht hiervan meer dan 10.000 stuks en behaalde dus een gouden plaat. De opbrengst hiervan ging naar "SOS Kinderdorpen". Als tegenprestatie voor het verliezen van de weddenschap moest Miguel Wiels in een roze maillot op het podium tijdens de liveshow 'Peter Live'.)

Externe link Bewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki